Tak to działa

Budżet Obywatelski to “wydzielona” część budżetu miasta, o przeznaczeniu której decydują bezpośrednio sami mieszkańcy: poprzez zgłaszanie pomysłów, dyskusję nad nimi, a następnie wybór rozwiązań w głosowaniu.


Budżet Obywatelski Bełchatowa na 2025 rok to 200 tys. zł do wydania na pomysły mieszkańców.

Składanie projektu do realizacji z Budżetu Obywatelskiego nie musi być trudne. W jaki sposób należy wypełnić formularz, gdzie i kto może go złożyć? Na jakie kwestie trzeba szczególnie zwrócić uwagę przy zgłaszaniu propozycji projektu do Budżetu Obywatelskiego? Co dalej się z nim będzie działo? Kto i kiedy będzie mógł głosować? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym mini przewodniku.

Krok 1: Miasto wyznacza kwotę do podziału

Prezydent Miasta Bełchatowa proponuje przeznaczyć kwotę 200 000 zł jako podstawę Budżetu Obywatelskiego w 2025 roku. Kwota ta zostanie rozdysponowana pomiędzy zgłoszone i zatwierdzone projekty, które uzyskają największe poparcie mieszkańców w głosowaniu umieszczone w projekcie budżetu Miasta Bełchatowa na rok 2025.

Krok 2: Składanie przez mieszkańców propozycji projektów

Propozycję projektu do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec lub grupa mieszkańców Bełchatowa będących osobami fizycznymi.

Projekty mogą być składane:

1) w wersji papierowej w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu w godzinach pracy Urzędu, albo za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Bełchatowa, ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów, w kopercie z dopiskiem: Budżet Obywatelski Bełchatowa; w przypadku złożenia projektu zadania za pośrednictwem poczty tradycyjnej za datę wpływu uważa się datę przyjęcia korespondencji w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu;

2) w wersji elektronicznej (skan wypełnionego i podpisanego formularza wraz z załącznikami) na adres: um@belchatow.pl lub za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP.

 
WAŻNE: Pamiętaj o tym, że Twój projekt musi uzyskać poparcie co najmniej 25 mieszkańców Bełchatowa. Prawo udziału w poparciu zgłoszenia ma każdy mieszkaniec miasta. Pamiętaj o tym, aby Twój projekt dało się wykonać w 2025 roku. Jeżeli Twój pomysł wymaga opracowania planu przedsięwzięcia – zarówno opracowanie tego planu, jak i realizacja projektu – powinny się zakończyć w 2025.

Krok 3: Weryfikacja i opiniowanie propozycji projektów

Każdy złożony projekt zostanie sprawdzony pod kątem formalnym.

Projekt musi:
1) dotyczyć zadań własnych Miasta Bełchatowa;
2) być realizowany na terenie będącym własnością Miasta Bełchatowa;
3) zakładać realizację zadania w ciągu tego roku budżetowego;
4) spełniać warunek ogólnodostępności;
5) zawierać poprawnie wypełnioną oraz kompletną listę poparcia;
6) zostać złożony w terminie określonym w harmonogramie.

Projekt nie może:
1) naruszać obowiązujących przepisów prawa, także praw osób trzecich (w tym prawa własności);
2) zawierać bezpośredniego ani pośredniego wskazania podmiotu realizującego zadanie;
3) zawierać treści dotyczących zjawisk i zachowań powszechnie uważanych za naganne;
4) przekroczyć kosztorysowo wartości 40 000 zł brutto.

Krok 4: Głosowanie mieszkańców na projekty

Wszystkie projekty, które pomyślnie przeszły weryfikację, wezmą udział w głosowaniu na formularzu elektronicznym, poprzez stronę internetową www.decydujemy.belchatow.pl. 

Głosować będzie można 1 raz poprzez wybór dwóch wybranych projektów na formularzu elektronicznym.

Ważne: 
W Urzędzie Miasta Bełchatowa zostanie uruchomione stanowisko komputerowe 
z dostępem do Internetu, w celu umożliwienia oddania głosu osobom nie posiadającym dostępu do tego rodzaju sprzętu.

Krok 5: Ogłoszenie listy projektów do realizacji

Po podliczeniu ważnych głosów Prezydent Miasta Bełchatowa poda do publicznej wiadomości listę projektów rekomendowanych do zrealizowania w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Krok 6: Miasto realizuje zwycięskie projekty

Na podstawie listy rekomendowanych projektów przedsięwzięcia zostaną przekazane do realizacji odpowiednim podmiotom. Wygrane projekty zostaną zrealizowane w całości w 2025 roku.

Dostosuj ekran